Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kemijärven kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 02.12.2024/Pykälä 345



Talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2027

 

KH 02.12.2024 § 345     

383/02.02.00/2024       

 

Kuntien talousarvio ja -suunnitelma

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä

hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Sen

hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös

taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi).

Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat

kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin

toiminnan ja talouden tavoitteet.

 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan

taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa kuntalain mukaan neljän vuoden

kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien ja

mikäli taseessa on alijäämää yli 500 €/asukas, kuuden vuoden aikana.

Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä,

joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

Kuntaliiton laatimassa talousarvio ja -suunnitelmasuosituksessa on

tarkemmin määritelty talousarvion tehtävät ja rakenne. Talousarviolla ja -

suunnitelmalla on kaksi näkökulmaa, jotka määräävät suunnitelman

rakenteen. Kaupungin kokonaistalouden näkökulmaa korostetaan

tuloslaskelmaosan ja rahoitusosan esittämisellä. Tuloslaskelmalla

osoitetaan, minkälaisen tuloksen talousarvio tuottaa ja miten se

muodostuu. Rahoituslaskelmalla selvitetään rahoitustarve ja miten se

katetaan.

 

Tulosohjauksen näkökulma puolestaan toteutetaan käyttötalousosan ja

investointiosan toiminnallisilla tavoitteilla ja määrärahoilla. Kuntalain 110

§:ssä tarkoitetut toiminnalliset tavoitteet asetetaan sanallisesti

todennettaviksi toimenpiteiksi tai mitattaviksi palvelujen määriksi.

Kemijärven kaupungin taloustilanne ja talousarviosuunnittelun

lähtökohdat

 

Kemijärven kaupungilla on vuoden 2023 tilinpäätöksen mukaan

kumulatiivista ylijäämää yhteensä 16,3 miljoonaa euroa. Vuoden 2024

tilinpäätösennusteen mukainen tulos on arviolta 0,9 miljoonaa euroa

ylijäämäinen, joten kumulatiivista ylijäämään on vuoden lopussa n. 17,2

milj. euroa.

 

Kaupunginvaltuusto päätti 28.10.2024 84 § ja 85 § pitää tuloveroprosentin ja kiinteistöveroprosentit vuoden 2024 tasolla eli tuloveroprosentti on 8,9 % ja kiinteistöveroprosentit ovat
1. Yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30,
2. Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,50,
3. Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,35,
4. Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentti 0,00,
5. Eräiden laitosten mm. voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10,
6. Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosenttia ei määrätä ja
7. Maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30.

 

Peruspalvelujen valtionosuudet ja verotulot ovat muuttuneet oleellisesti

sote-palvelujen siirtyessä hyvinvointialueiden tehtäviksi vuoden 2023

alusta. Hallitus esitti vuonna 2023 eduskunnalle, että sote-laskelmapäivityksen

vaikutuksia kunnille vuoden 2024 osalta lievennetään lykkäämällä vuotta

2023 koskevan jälkikäteisen valtionosuuden vähennyksen alkamista

vuodelle 2025 ja jakamalla vähennys kolmelle vuodelle. Lisäksi vuodelle

2024 tehdään määräaikainen 192 miljoonan euron (34,70 euroa asukasta

kohden) valtionosuuden lisäys. Vastaavasti valtionosuutta vähennettäisiin

määräaikaisesti vuosittain 64 miljoonaa vuosina 2025–2027 (11,57 euroa

asukasta kohden). Nämä päätösten mukaiset vähennykset kohdistuvat siten talousarviovuodelle 2025 ja suunnitelmakaudelle 2026-2027.
 

Valtionosuuksien määrää ei vielä ole vahvistettu vuodelle 2025, mutta

arviona on, että kaupungin valtionosuustaso on 7,2 milj. euroa sisältäen työllisyydenhoitoon kunnille vuodesta 2025 lähtien osoitettava valtionosuus.

Kaupungin tuloveroprosentti on 8,9 % ja tästä kunnallisveroaste on 6,81 %.

Verotulo v. 2025 verolajeittain on ennusteen mukaan seuraava:

- tuloverotulo 12,6 milj. euroa

- kiinteistöverotulo 5,3 milj. euroa

- yhteisöverotulo 1,8 milj. euroa

- verotulo yhteensä 19,7 milj. euroa

Rahoitustuottoja kaupunki saa vuonna 2025 yhteensä 1,3 milj. euroa.

Tästä tuotosta merkittävin osuus on sähköenergianmyynnistä saatavia

tuloja.

 

Valtuusto hyväksyy toimielinten (toimialojen) määrärahan kokonaiskäytön

ja antaa valtuudet lautakunnille/johtokunnalle ja kaupunginhallitukselle

jakaa määrärahat käyttösuunnitelmilla toimialojen vastuualueille ja

yksiköille.

 

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksessa kaupungin toimintakate

sisältäen liikelaitoksen on vuodelle 2025 yhteensä -25 142 370 euroa.

Investointitaso on tulevina vuosina huomattavan korkea ja vaikuttaa

kaupungin lainanottotarpeeseen, koska samaan aikaan lyhennetään

kaupungin pitkäaikaisia lainoja. Investointeja ei pystytä toteuttamaan

omarahoituksella. Investoinnit v. 2025 on yhteensä 4,7 milj. euroa, v. 2026

yhteensä 3,9 milj. euroa ja v. 2027 yhteensä 3,8 milj. euroa.


Vuonna 2025 lainanottotarve on 6,5 milj. euroa ja lisäksi voidaan kassanhallinnan vuoksi nostaa myös lyhytaikaista luottoa. Vanhoja lainoja lyhennetään samanaikaisesti 5,4 milj. eurolla. Taloussuunnitelmavuosien 2026-2027 osalta tilanne näyttää velkaantumisen osalta huonommalta, sillä velkamäärä kasvaa. Lainamäärä suunnitelmakauden päättyessä on arviolta 31,0 milj. euroa eli noin 4 560 euroa asukasta kohden.

Vuoden 2025 talousarvioesityksen keskeiset tunnusluvut, joissa

vertailukohtana on kuluvan vuoden tilinpäätösennuste (26.11) ovat:

- ulkoisten toimintamenojen kasvu 5,1 %

- ulkoisen toimintakatteen kasvu 9,5 %

- vuosikate 3,6 milj. euroa, mikä kattaa poistot 123,0 prosenttisesti

- investointien tulorahoitus 76,7 %

- tilikauden tulos 0,7 milj. euroa

- bruttoinvestoinnit 4,7 milj. euroa

- rahoitustarve (toiminnan ja investointien rahavirta) -1,1, milj. euroa

- lainamäärä euroa/asukas n. 4 220 euroa (ilman konserniyhtiöiden lainoja)

 

Talouskehitys 2019-2027

 


Oheisena toimielinten päätökset vuoden 2025 talousarviosta ja

taloussuunnitelmasta vuosille 2026-2027 sekä yhdistelmä toimielinten

investointiesityksistä.

 

Liitteenä 3 talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2027 -ehdotus.

Oheisena kaupunginhallitukselle tiedoksi henkilöstösuunnitelma v. 2025-

2027.

 

 

Valmistelija Talous- ja kehittämisjohtaja Tuula Kuvaja, 040 730 0236

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Solatie Dina Kemijärvi

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy ehdotuksen Kemijärven kaupungin vuoden 2025 talousarvioksi ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelmaksi.

 

Päätös Riitta Savukoski poistui kokouksesta klo 17.03

Kaupunginhallitus päätti, että Kemijärven kaupungin vuoden 2025 talousarviota ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelmaa ei käsitellä kaupunginhallituksessa, vaan asia siirretään valtuuston käsiteltäväksi.

Juhani Tapio jätti päätökseen eriävän mielipiteen.