RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 02.12.2024/Pykälä 345
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talousarvio vuodelle 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2026-2027
KH 02.12.2024 § 345
383/02.02.00/2024
Kuntien talousarvio ja -suunnitelma
Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä
hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Sen
hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös
taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi).
Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat
kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan.
Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin
toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan
taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa kuntalain mukaan neljän vuoden
kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien ja
mikäli taseessa on alijäämää yli 500 €/asukas, kuuden vuoden aikana.
Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä,
joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Kuntaliiton laatimassa talousarvio ja -suunnitelmasuosituksessa on
tarkemmin määritelty talousarvion tehtävät ja rakenne. Talousarviolla ja -
suunnitelmalla on kaksi näkökulmaa, jotka määräävät suunnitelman
rakenteen. Kaupungin kokonaistalouden näkökulmaa korostetaan
tuloslaskelmaosan ja rahoitusosan esittämisellä. Tuloslaskelmalla
osoitetaan, minkälaisen tuloksen talousarvio tuottaa ja miten se
muodostuu. Rahoituslaskelmalla selvitetään rahoitustarve ja miten se
katetaan.
Tulosohjauksen näkökulma puolestaan toteutetaan käyttötalousosan ja
investointiosan toiminnallisilla tavoitteilla ja määrärahoilla. Kuntalain 110
§:ssä tarkoitetut toiminnalliset tavoitteet asetetaan sanallisesti
todennettaviksi toimenpiteiksi tai mitattaviksi palvelujen määriksi.
Kemijärven kaupungin taloustilanne ja talousarviosuunnittelun
lähtökohdat
Kemijärven kaupungilla on vuoden 2023 tilinpäätöksen mukaan
kumulatiivista ylijäämää yhteensä 16,3 miljoonaa euroa. Vuoden 2024
tilinpäätösennusteen mukainen tulos on arviolta 0,9 miljoonaa euroa
ylijäämäinen, joten kumulatiivista ylijäämään on vuoden lopussa n. 17,2
milj. euroa.
Kaupunginvaltuusto päätti 28.10.2024 84 § ja 85 § pitää tuloveroprosentin ja kiinteistöveroprosentit vuoden 2024 tasolla eli tuloveroprosentti on 8,9 % ja kiinteistöveroprosentit ovat
1. Yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30,
2. Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 0,50,
3. Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,35,
4. Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroprosentti 0,00,
5. Eräiden laitosten mm. voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10,
6. Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosenttia ei määrätä ja
7. Maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30.
Peruspalvelujen valtionosuudet ja verotulot ovat muuttuneet oleellisesti
sote-palvelujen siirtyessä hyvinvointialueiden tehtäviksi vuoden 2023
alusta. Hallitus esitti vuonna 2023 eduskunnalle, että sote-laskelmapäivityksen
vaikutuksia kunnille vuoden 2024 osalta lievennetään lykkäämällä vuotta
2023 koskevan jälkikäteisen valtionosuuden vähennyksen alkamista
vuodelle 2025 ja jakamalla vähennys kolmelle vuodelle. Lisäksi vuodelle
2024 tehdään määräaikainen 192 miljoonan euron (34,70 euroa asukasta
kohden) valtionosuuden lisäys. Vastaavasti valtionosuutta vähennettäisiin
määräaikaisesti vuosittain 64 miljoonaa vuosina 2025–2027 (11,57 euroa
asukasta kohden). Nämä päätösten mukaiset vähennykset kohdistuvat siten talousarviovuodelle 2025 ja suunnitelmakaudelle 2026-2027.
Valtionosuuksien määrää ei vielä ole vahvistettu vuodelle 2025, mutta
arviona on, että kaupungin valtionosuustaso on 7,2 milj. euroa sisältäen työllisyydenhoitoon kunnille vuodesta 2025 lähtien osoitettava valtionosuus.
Kaupungin tuloveroprosentti on 8,9 % ja tästä kunnallisveroaste on 6,81 %.
Verotulo v. 2025 verolajeittain on ennusteen mukaan seuraava:
- tuloverotulo 12,6 milj. euroa
- kiinteistöverotulo 5,3 milj. euroa
- yhteisöverotulo 1,8 milj. euroa
- verotulo yhteensä 19,7 milj. euroa
Rahoitustuottoja kaupunki saa vuonna 2025 yhteensä 1,3 milj. euroa.
Tästä tuotosta merkittävin osuus on sähköenergianmyynnistä saatavia
tuloja.
Valtuusto hyväksyy toimielinten (toimialojen) määrärahan kokonaiskäytön
ja antaa valtuudet lautakunnille/johtokunnalle ja kaupunginhallitukselle
jakaa määrärahat käyttösuunnitelmilla toimialojen vastuualueille ja
yksiköille.
Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus
Kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksessa kaupungin toimintakate
sisältäen liikelaitoksen on vuodelle 2025 yhteensä -25 142 370 euroa.
Investointitaso on tulevina vuosina huomattavan korkea ja vaikuttaa
kaupungin lainanottotarpeeseen, koska samaan aikaan lyhennetään
kaupungin pitkäaikaisia lainoja. Investointeja ei pystytä toteuttamaan
omarahoituksella. Investoinnit v. 2025 on yhteensä 4,7 milj. euroa, v. 2026
yhteensä 3,9 milj. euroa ja v. 2027 yhteensä 3,8 milj. euroa.
Vuonna 2025 lainanottotarve on 6,5 milj. euroa ja lisäksi voidaan kassanhallinnan vuoksi nostaa myös lyhytaikaista luottoa. Vanhoja lainoja lyhennetään samanaikaisesti 5,4 milj. eurolla. Taloussuunnitelmavuosien 2026-2027 osalta tilanne näyttää velkaantumisen osalta huonommalta, sillä velkamäärä kasvaa. Lainamäärä suunnitelmakauden päättyessä on arviolta 31,0 milj. euroa eli noin 4 560 euroa asukasta kohden.
Vuoden 2025 talousarvioesityksen keskeiset tunnusluvut, joissa
vertailukohtana on kuluvan vuoden tilinpäätösennuste (26.11) ovat:
- ulkoisten toimintamenojen kasvu 5,1 %
- ulkoisen toimintakatteen kasvu 9,5 %
- vuosikate 3,6 milj. euroa, mikä kattaa poistot 123,0 prosenttisesti
- investointien tulorahoitus 76,7 %
- tilikauden tulos 0,7 milj. euroa
- bruttoinvestoinnit 4,7 milj. euroa
- rahoitustarve (toiminnan ja investointien rahavirta) -1,1, milj. euroa
- lainamäärä euroa/asukas n. 4 220 euroa (ilman konserniyhtiöiden lainoja)
Talouskehitys 2019-2027
Oheisena toimielinten päätökset vuoden 2025 talousarviosta ja
taloussuunnitelmasta vuosille 2026-2027 sekä yhdistelmä toimielinten
investointiesityksistä.
Liitteenä 3 talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2027 -ehdotus.
Oheisena kaupunginhallitukselle tiedoksi henkilöstösuunnitelma v. 2025-
2027.
Valmistelija Talous- ja kehittämisjohtaja Tuula Kuvaja, 040 730 0236
Esittelijä Kaupunginjohtaja Solatie Dina Kemijärvi
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy ehdotuksen Kemijärven kaupungin vuoden 2025 talousarvioksi ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelmaksi.
Päätös Riitta Savukoski poistui kokouksesta klo 17.03
Kaupunginhallitus päätti, että Kemijärven kaupungin vuoden 2025 talousarviota ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelmaa ei käsitellä kaupunginhallituksessa, vaan asia siirretään valtuuston käsiteltäväksi.
Juhani Tapio jätti päätökseen eriävän mielipiteen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |