Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kemijärven kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 19.09.2022/Pykälä 95



Kemijärven kaupungin talouden toteutuma 30.6.2022

 

KV 19.09.2022 § 95     

33/02.02.00/2021       

 

Alla mainitut liitteet 1, 2 ja 3 ovat liitteenä 1, 2 ja 3. Oheisena henkilöstöraportti 30.6.2022.

 

Päätös Merkittiin tiedoksi.

Kokouksessa pidettiin tauko klo 20.08- 20.19 välisenä aikana.

 

 

KH 12.09.2022 § 283   

      

 

Kaupungin hallintosäännön mukaisesti toimielimet seuraavat talousarvion toteutumista kuukausittain. Toiminnan ja talouden seurantaraportti valmistellaan kaupunginhallitukselle kuukausittain lukuun ottamatta tammi- ja heinäkuuta. Toimielimet käsittelevät alaisensa palvelualueen talouden ja toiminnan seurantaraportit puolivuosittain.

 

Toimielimille annetaan selvitys määrärahojen käytöstä ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta vastuualueittain tilanteesta 30.6. ja selvitys toimitetaan lautakuntakäsittelyn jälkeen kaupunginhallitukselle viimeistään 31.8. mennessä.

 

Myös merkittävimmät tytäryhtiöt toimittavat kaupunginhallitukselle selvityksen yhtiön talouden toteutumasta ja tilinpäätösennusteesta 30.6. tilanteen mukaisesti.

 

Kaupunginhallitus puolestaan toimittaa valtuustolle talousarvion ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisraportin 30.6. tilanteesta ja niistä johdetun tilinpäätösennusteen sisältäen merkittävimpien konserniyhtiöiden toteutumaraportit ja tilinpäätösennusteet.

 

Liitteenä 1 ovat raportit talousarvion tuloslaskelmasta (ulkoinen), investointi- ja rahoituslaskelmasta sekä taseen toteutumasta 30.6.2022. Liitteenä 2 ovat palvelualueiden ja liikelaitoksen talousarvioiden toteutumaraportit ajalta 1.1.-30.6.2022.

 

 

Ulkoisessa tuloslaskelmassa koko kaupungin (peruskaupunki + liikelaitos) vuoden 2022 toimintatuottojen toteutuma on yhteensä 69,4 % ja toimintakulujen 52,7 %. Henkilöstömenojen toteutuma on 51,0 %, palvelujen ostojen toteutuma on 53,1 % ja avustusten toteutuma 55,2 %.

 

Ulkoisen toimintakatteen (tulojen ja menojen erotus) kertymä on vuoden 2022 alkupuoliskolla edellisvuotta parempi ollen 50,4 % (edellisvuonna 52,4 %).

 

Toimintatuotot ovat kasvaneet edellisvuodesta 21,6 %. Toimintakulut ovat kasvaneet 3,1 % edellisvuoteen verrattuna. Nettomenot edellisvuoteen verrattuna ovat alkuvuonna kasvaneet ainoastaan 0,1 %.

 

Talousarviossa 2022 on mukana talouden sopeuttamisohjelman toimenpiteet ja niiden kustannusvaikutus toimintaan. Toimintakatteeksi on vuoden 2022 lisätalousarviossa hyväksytty sopeuttamisohjelmassa linjatuin toimenpitein -57,6 milj. euroa, joka on 2,8 milj. euroa suurempi kuin vuoden 2021 tilinpäätöksessä toteutunut toimintakate -54,8 milj. euroa. Toimintakate-ennuste on -58,0 milj. euroa ja ylityspaine talousarvioon nähden johtuu pääosin loppuvuoden palkankorotuksista, jotka toteutuivat talousarviossa arvioitua suurempina ja loppuvuodelle on jouduttu korottamaan mm. palvelusetelien hintoja kustannusten nousun johdosta. Henkilöstöpula vaikuttaa vuokratyövoiman käyttöön ja ulkoisten palvelujen ostovolyymin kasvuun.

 

Hallinto- ja tukipalvelujen talousarviossa varatut määrärahat uhkaavat ylittyä mm. tietohallinnon kasvaneiden kustannusten johdosta.

 

Hyvinvointipalveluissa määrärahojen käytön ylityspainetta on kulttuuri- ja vapaa-aikapalveluissa (tilat), perhe- ja sosiaalipalveluissa, sairauksien ehkäisy- ja hoitopalveluissa sekä vammaisten palveluissa. Valtion myöntämät, erikseen haettavat korona-avustukset vähentävät osaltaan terveydenhuollon ylityspaineita. Sosiaalipalveluissa lainsäädännön velvoitteet lisäävät kustannuspaineita.

 

Teknisissä palveluissa ennakoidaan tuloksen olevan talousarviossa määritellyn mukainen. Kunnallistekniikan kustannukset tasoittuvat syksyn aikana, vaikkakin polttoaineen hinnan nousun vaikutus näkyy kustannuksissa. Maankäytössä tonttien ja maa-alojen myynti tuo tuloja.

 

Tilapalvelut liikelaitos on saanut teollisuustilojen palosta vakuutuskorvaukset, jotka vahvistavat tulosta. Loppuvuodelle sijoittuu vuokrataloille annettava, valtuuston hyväksymä purkuavustus. Liikelaitoksen tulostavoite täyttyy.

 

Tilinpäätösennuste 2022

 

Verotuloja on kertynyt yhteensä 583 568 euroa (3,9 %) enemmän kuin edellisvuonna vastaavaan aikaan. Toteutuma verotulojen osalta oli kesäkuun lopussa 51,4 % (edellisvuonna 49,4 %). Kuntaliiton tuottamat verotuloennusteet ovat muuttuneet kuluvan vuoden osalta ja arviona on, että verotuloihin voi loppuvuonna tulla tuloutettavia eriä, joita ei alkuvuoden ennusteissa ole ollut mukana. Kesäkuun ennusteen mukaan verotulot kuitenkin pienenisivät talousarviossa arvioituun nähden. Kiinteistöveroennusteessa ei ole mukana vielä tuulivoimasta mahdollisesti jo vuonna 2022 saatavia verotuloja.

 

Valtionosuuksia on kertynyt 1 045 485 euroa eli 7,4 % enemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Valtionosuuksien toteutuma kesäkuun lopussa on 50,4 %. Koko vuoden osalta valtionosuuksien ennakoidaan toteutuvan talousarviossa arvioitua paremmin johtuen kunnille tilitettävistä peruspalveluihin kohdistuvista eristä.

 

Rahoitustuottojen ja -kulujen netto toteutuu ennakoitua paremmin johtuen Itä-Lapin energian tuloutuksen vahvistumisesta yli 500 000 eurolla. Tytäryhtiöiden osinkotuotot vahvistavat myös rahoitustuottoja 220 000 eurolla.

 

Alkuvuoden tilanne näyttää suunniteltua paremmalta tulokehityksen vuoksi. Arvio tilikauden 2022 toimintakatteeksi on -58,0 milj. euroa. Verotulorahoitus ja rahoitustuotot korjaavat tilannetta huomattavasti. Tilinpäätösennuste on varovaisuuden periaatteen mukaisesti arvioitu loppuvuoden menokehityksen johdosta 2,2 milj. euroa positiivisesti, vaikka se näyttää puolivuotistoteutumassa olevan 2,4 milj. euron positiivinen tulos. Ennusteessa ei ole mukana sote-kuntayhtymien (Kolpene, Lapin sairaanhoitopiiri) purkamisesta kunnille tuloutettavia kertaluonteisia perussopimukseen pohjautuvia tai muutoin sovittuja eriä.


 

 

Valtuusto on myöntänyt v. 2022 talousarviossa 5,0 milj. euron lainanottovaltuudet kaupunginjohtajalle, mutta uutta lainaa ei ole otettu, johtuen vahvasta maksuvalmiudesta ja hyvästä kassatilanteesta. Vanhoja lainoja on maksettu pois 3,0 milj. euroa kesäkuun loppuun mennessä. Vahvan tulorahoituksen johdosta pyritään tämä tilivuosi toteuttamaan niin, että uutta pitkäaikaista lainaa ei oteta laisinkaan. Mahdollinen kassan vahvistaminen tapahtuu tarvittaessa kuntatodistuksilla. Kaupungilla tulee olemaan pitkäaikaista lainaa vuoden vaihteessa noin 32,5 miljoonaa euroa eli lainamäärää saadaan jo tänä vuonna huomattavasti pienemmäksi (lainamäärä TP 2021 38,5 milj. euroa) kuin mitä talousarvion valmistelussa arvioitiin. Lainamäärään vaikuttaa oleellisesti myös toteutettavat investoinnit, joita on vähennetty merkittävästi vuoden 2022 osalta vrt. talousarviossa määriteltyyn tasoon nähden (mm. monitoimikeittiön siirtyminen tuleville vuosille).
 

Investointien toteutuma

Nettoinvestointeihin on varattu muutetussa talousarviossa 2,54 miljoonaa euroa. Investointien toteutuma on alkuvuoden osalta nettona yhteensä 0,57 milj. euroa. Pysyvien vastaavien luovutusvoitot/tappiot ovat toteutuneet +0,1 milj. eurona. Investointien toteutumaennuste on 2,0 milj. euroa.

 

Liitteenä 3 tiedoksi toimielinten käsittelypäätökset käyttötalouden ja investointien toteutumasta 30.6.2022 sekä oheisena henkilöstöraportti.

 

Valmistelija Talous- ja kehittämisjohtaja Tuula Kuvaja, 040 730 0236

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Rantanen Atte Kemijärvi

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus merkitsee liitteen 1. mukaiset talousarvion ja investointien toteutumaraportit tiedoksi sekä liitteen 2. mukaiset koko kaupungin tuloslaskelman, rahoituslaskelman ja taseen tiedoksi ja esittää ne edelleen kaupunginvaltuustolle tiedoksi.

Kaupunginhallitus merkitsee liitteen 3. mukaiset palvelu- ja vastuualueiden käyttötalouden toteutumaraportit 30.6.2022 tiedoksi.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.