Dynasty tietopalvelu Haku RSS Kemijärven kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 18.12.2023/Pykälä 144



Talousarvio vuodelle 2024 ja taloussuunnitelma vuosille 2025-2026

 

KV 18.12.2023 § 144     

468/02.02.00/2023       

 

Alla mainittu liite 5 (talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2025-2026) on liitteenä 5. Oheisliitteinä toimielinten päätökset talousarviosta 2024 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2025-2026 ja henkilöstösuunnitelma 2023-2025.

 

 

Päätös Merkittiin pöytäkirjaan, että talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2025-2026 esiteltiin ennen asian käsittelyä ja päätöksentekoa. Esittelyn toteuttivat talous- ja kehittämisjohtaja, vs. hallintojohtaja Tuula Kuvaja, tulevaisuusjohtaja Ilpo Tervonen, elinvoimajohtaja Anne Karppinen, ympäristöterveysjohtaja Hanna Nurmi ja liikelaitoksen toimitusjohtaja Esa Pöyliö.

Kokoustauko pidettiin klo 16.25-17.00. Merkittiin pöytäkirjaan, että Senni Honkanen poistui kokoustauon aikana klo 17.00. Senni Honkasen varajäsen Sirkka Pikkuvirta saapui kokoukseen klo 17.00.

Merkittiin pöytäkirjaan, että valtuustoryhmien puheenjohtajat pitivät ryhmäpuheenvuorot ennen talousarvion 2024 ja taloussuunnitelman 2025-2026 käsittelyä ja päätöksentekoa. Ryhmäpuheenvuorot toteutettiin seuraavassa järjestyksessä: KD/Pirkka Aalto, Tky/Aulikki Imporanta, SDP/Markku Harju, Vas/Jarkko Kotilaine, Kok/Harri Väliranta, PS/Matti Hietanen, Kesk/Heikki Nivala. 

Kokoustauko pidettiin klo 18.59-19.21.

Kokoustauon jälkeen puheenjohtaja avasi yleiskeskustelun.

Yleiskeskustelun jälkeen talousarvio käsiteltiin sivu sivulta puheenjohtajan johdolla.

Arto Torvinen esitti, että Kalkonniemen hanke siirretään vuodelta 2025 vuodelle 2024. Esitystä kannatti Matti Torvinen, Hannaliisa Sutinen, Matti Hietanen ja Aulikki Imporanta.

Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty kannatettu muutosesitys, on tarpeen äänestää. Puheenjohtaja teki seuraavaan äänestysmenettelyesityksen. Ne, jotka kannattavat kaupunginhallituksen pohjaehdotusta vastaavat JAA ja ne, jotka kannattavat Arto Torvisen muutosehdotusta, vastaavat EI. Äänestysmenettely hyväksyttiin.
Äänestyksessä annettiin 7 JAA-ääntä ja 19 EI-ääntä. 1 TYHJÄÄ.
Äänestyspöytäkirja on pöytäkirjan liitteenä B.

Talousarvioon tehdyt muutokset:
1. Poistettiin talousarviokirjan sivuilta 27-28 olevat konserniyhteisöille asetetut omistajan tavoitteet: Talous- ja tukipalvelusopimuksen jatkaminen toistaiseksi voimassa olevana -teksti ja Siirtyminen kaupungin talouspalvelujen asiakkaaksi -teksti.
2. Siirrettiin investointihankkeista sivulta 83 Uimahallin kuntosalin päivitys vuodelta 2025 vuodelle 2024, yhteensä 50 000 euroa ja sivulta 85 Kalkonniemen rakentamisen yhdessä Kemijoki Oy:n kanssa vuodelta 2025 vuodelle 2024, yhteensä 125 000 euroa.
3. Lisättiin liikelaitoksen investointeihin Lepistöntie 1 hankesuunnitelman laatimiseen 50 000 euroa vuodelle 2024.
4. Lisättiin Rahoitusosaan sivuille 88-90 pitkäaikaisiin lainoihin lisäystä 225 000 euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Kemijärven kaupungin vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2025-2026 taloussuunnitelman kokouksessa tehdyin muutoksin. Hyväksytty talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2025-2026 merkitään pöytäkirjan liitteeksi C.

Pidettiin kokoustauko tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 21.39-21.47. Merkittiin pöytäkirjaan, että Hanna Nurmi ja Anne Karppinen poistuivat kokoustauon aikana klo 21.39.

 

 

KH 04.12.2023 § 404   

      

 

Kuntien talousarvio ja -suunnitelma

Kuntalain 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Sen hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnittelukausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa kuntalain mukaan neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien ja mikäli taseessa on alijäämää yli 500 €/asukas, kuuden vuoden aikana. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

 

Kuntaliiton laatimassa talousarvio ja -suunnitelmasuosituksessa on tarkemmin määritelty talousarvion tehtävät ja rakenne. Talousarviolla ja -suunnitelmalla on kaksi näkökulmaa, jotka määräävät suunnitelman rakenteen. Kaupungin kokonaistalouden näkökulmaa korostetaan tuloslaskelmaosan ja rahoitusosan esittämisellä. Tuloslaskelmalla osoitetaan, minkälaisen tuloksen talousarvio tuottaa ja miten se muodostuu. Rahoituslaskelmalla selvitetään rahoitustarve ja miten se katetaan.

 

Tulosohjauksen näkökulma puolestaan toteutetaan käyttötalousosan ja investointiosan toiminnallisilla tavoitteilla ja määrärahoilla. Kuntalain 110 §:ssä tarkoitetut toiminnalliset tavoitteet asetetaan sanallisesti todennettaviksi toimenpiteiksi tai mitattaviksi palvelujen määriksi.

 

Kemijärven kaupungin taloustilanne ja talousarviosuunnittelun lähtökohdat

Kemijärven kaupungilla on vuoden 2022 tilinpäätöksen mukaan kumulatiivista ylijäämää yhteensä 10,5 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 tilinpäätösennusteen mukainen tulos on arviolta 3,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen, joten kumulatiivista ylijäämään on vuoden lopussa n. 14,4 milj. euroa.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 20.11.2023 kokouksessaan vuodelle 2024 tuloveroprosentiksi 8,9 % ja päätti jo aikaisemmassa kokouksessaan 23.10.2023 nostaa kiinteistöveroprosenteista yleistä kiinteistöveroprosenttia 0,10 % (1,30 %) ja maapohjan kiinteistöveroprosentiksi määrättiin 1,30 %.

 

Peruspalvelujen valtionosuudet ja verotulot ovat muuttuneet oleellisesti sote-palvelujen siirtyessä hyvinvointialueiden tehtäviksi vuoden 2023 alusta. Hallitus esittää eduskunnalle, että sote-laskelmapäivityksen vaikutuksia kunnille vuoden 2024 osalta lievennetään lykkäämällä vuotta 2023 koskevan jälkikäteisen valtionosuuden vähennyksen alkamista vuodelle 2025 ja jakamalla vähennys kolmelle vuodelle. Lisäksi vuodelle 2024 tehdään määräaikainen 192 miljoonan euron (34,70 euroa asukasta kohden) valtionosuuden lisäys. Vastaavasti valtionosuutta vähennettäisiin määräaikaisesti vuosittain 64 miljoonaa vuosina 2025-2027 (11,57 euroa asukasta kohden).

Valtionosuuksien määrää ei vielä ole vahvistettu vuodelle 2024, mutta arviona on, että kaupungin valtionosuustaso on 6,0 milj. euroa.

 

Kaupungin tuloveroprosentti on 8,9 % ja tästä kunnallisveroaste on 6,48 %. Verotulo v. 2024 verolajeittain on ennusteen mukaan seuraava:

- tuloverotulo 11,8 milj. euroa

- kiinteistöverotulo 5,1 milj. euroa

- yhteisöverotulo 1,2 milj. euroa

- verotulo yhteensä 18,2 milj. euroa

 

Rahoitustuottoja kaupunki saa vuonna 2024 yhteensä 1,9 milj. euroa. Tästä tulosta merkittävin osuus on sähköenergianmyynnistä saatavia tuloja.

 

Valtuusto hyväksyy toimielinten (toimialojen) määrärahan kokonaiskäytön ja antaa valtuudet lautakunnille/johtokunnalle ja kaupunginhallitukselle jakaa määrärahat käyttösuunnitelmilla toimialojen vastuualueille ja yksiköille.

 

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotus

Kaupunginjohtajan talousarvioehdotuksessa kaupungin toimintakate sisältäen liikelaitoksen on vuodelle 2024 yhteensä -22 949 380 euroa.

 

Investointitaso on tulevina vuosina huomattavan korkea ja vaikuttaa kaupungin lainanottotarpeeseen, koska samaan aikaan lyhennetään kaupungin pitkäaikaisia lainoja. Investointeja ei pystytä toteuttamaan omarahoituksella. Investoinnit v. 2024 on yhteensä 4,3 milj. euroa, v. 2025 yhteensä 4,0 milj. euroa ja v. 2026 yhteensä 1,6 milj. euroa.

 

Kaupungin pitkäaikaisten lainojen lainanottotarvetta pyritään vähentämään ja hoitamaan osa lainoituksesta lyhytaikasilla kuntatodistuksilla. Vuonna 2024 lainanottotarve on 7,0 milj. euroa ja lisäksi voidaan kassanhallinnan vuoksi nostaa myös lyhytaikaista luottoa arviolta 2,0 milj. euroa. Vanhoja lainoja lyhennetään samanaikaisesti 6,6 milj. eurolla. Taloussuunnitelmavuosien 2025-2026 osalta tilanne näyttää velkaantumisen osalta huonommalta, sillä velkamäärä kasvaa. Lainamäärä suunnitelmakauden päättyessä on arviolta 30,7 milj. euroa eli noin 4 500 euroa asukasta kohden.

 

Vuoden 2024 talousarvioesityksen keskeiset tunnusluvut, joissa vertailukohtana on kuluvan vuoden tilinpäätösennuste (28.11) ovat:

- ulkoisten toimintamenojen kasvu 8,2 %

- ulkoisen toimintakatteen kasvu 7,4 %

- vuosikate 3,2 milj. euroa, mikä kattaa poistot 110,7 prosenttisesti

- investointien tulorahoitus 74,3 %

- tilikauden tulos 0,3 milj. euroa

- bruttoinvestoinnit 4,3 milj. euroa

- rahoitustarve (toiminnan ja investointien rahavirta)  -1,1 milj. euroa

- lainamäärä euroa/asukas n. 4 310 euroa (ilman konserniyhtiöiden lainoja)

 

Talouskehitys 2018-2026


 

Oheisena toimielinten päätökset vuoden 2024 talousarviosta ja taloussuunnitelmasta vuosille 2025-2026 sekä yhdistelmä toimielinten investointiesityksistä.

 

Liitteenä 5 talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2025-2026 -ehdotus.

 

Oheisena kaupunginhallitukselle tiedoksi henkilöstösuunnitelma v. 2024-2026.

 

Valmistelija Talous- ja kehittämisjohtaja, vs. hallintojohtaja Tuula Kuvaja, 040 730 0236

 

Esittelijä Vt. kaupunginjohtaja Säärelä Marjo Kemijärvi

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy ehdotuksen Kemijärven kaupungin vuoden 2024 talousarvioksi ja vuosien 2025-2026 taloussuunnitelmaksi.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.