RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 15.08.2022/Pykälä 86
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Valtuustoaloite Hietanen 21.2.2022
KV 15.08.2022 § 86
135/02.09.00/2022
Liitteenä 5 on alla mainittu liite nro 12 (valtuustoaloite).
Päätös Matti Hietanen esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun. Juhana Kelloniemi kannatti Hietasen esitystä.
Puheenjohtaja totesi, että seuraavat puheenvuorot keskitetään asian asiallisen käsittelyn jatkamiseen.
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: Ne, jotka ovat asian asiallisen käsittelyn jatkamisen kannalla vastaavat JAA ja ne, jotka kannattavat asian palauttamista uudelleen valmisteluun vastaavat EI. Kaupunginvaltuusto hyväksyi puheenjohtajan äänestysehdotuksen.
Äänestyksen tulos: 22 JAA-ääntä ja 5 EI-ääntä (äänestyspöytäkirja liitteenä B).
Puheenjohtaja totesi, että asian asiallinen käsittely jatkuu.
Päätösehdotus hyväksyttiin.
KH 27.06.2022 § 238
Valtuutettu Hietanen on tehnyt valtuustoaloitteen koskien kiinteistöveron laskua ja tytäryhtiöiden tuoton jakamisesta kuntalaisille kokonaisuudessaan. Valtuustoaloite on liitteenä 12.
Kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveyspalvelujen siirtyessä 1.1.2023 hyvinvointialueiden vastuulle, siirtyy kuntien verorahoituksesta vastaava määrä hyvinvointialueiden rahoitukseen. Yhteisöveroista siirtyy 33 % ja kunnallisveroista 12,64 % hyvinvointialueelle. Peruspalvelujen valtionosuudet pienenevät kuntakohtaisten valtionosuuslaskelmien pohjalta valtionosuuskriteerien mukaisesti. Kemijärvellä valtionosuudet vähenevät n. 78 % nykytasosta.
Kiinteistöveron osuus on jatkossa entistä merkittävämpi verorahoituksen osa, koska kunnallisveron merkitys vähenee oleellisesti. kiinteistövero on myös verolaji, jolla kustannetaan kuntien yhdyskuntarakentamisesta, kaavoituksesta ja kunnallisen infran (tiet, kadut, torit, puistot, leikkipaikat, satamat, hulevesijärjestelmä ym.) ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia. Kaupungin kiinteistöverotaso on Lapin muihin kuntiin nähden keskitasoa vakituisen asumisen ja vapaa-ajan asumisen osalta. Merkittävä kiinteistöverotuotto saadaan Seitakorvan voimalaitoksesta, mikä kattaa n. 45 % koko kiinteistöverotuotosta.
Kaupungin konsernivastuualla olevien, energiaa tuottavien tytäryhtiöiden toimintaympäristö on haasteellinen ja muuttunut maailmantilanne aiheuttaa osaltaan inflaation nopean nousun ja sitä kautta kustannusten nousua sekä myös korkotason nousua, joka vaikuttaa yhtiöiden toimintaan ja tulevien vuosien tulostavoitteisiin. kaupungin konsernivastuulla olevat yhtiöt toimivat kunnallisina yhtiöiden osakeyhtiölain alaisina ja vastaavat yhtiöjärjestystensä ja tavoitteidensa mukaisesti niille määrätyistä tehtävistä. Esitetty hintojen laskeminen halvimpaan tasoon tarkoittaisi yhtiöiden liikevaihdon radikaalia vähentymistä ja liiketulos painuisi raskaasti tappiolle. Liikevaihdon vähentyminen tarkoittaisi myös kassavirran tyrehtymistä ja maksuvaikeuksia, joten yhtiöt joutuisivat aika nopealla aikataululla selvitystilaan.
Kaupungin taloustilanne on ollut pitkään erittäin heikko ja velkaantuminen rasittaa taloudellista kantokykyä myös tulevaisuudessa. Vaikka kaupungin talous on nyt saatu talouden sopeuttamisohjelman ja muiden toimenpiteiden johdosta tasapainoon, on tulevaisuuden suhteen merkittäviä epävarmuustekijöitä, jotka voivat suistaa talouden uudelleen negatiiviseen kierteeseen. Taloudellinen liikkumavara on siten tällä hetkellä ja lähivuosina edelleen heikko, joten verorahoitus on erittäin tärkeä kaupungille myös jatkossa, eikä sitä voida omilla toimilla oleellisesti heikentää.
Valtuutettu Hietasen valtuustoaloitteessaan esittämät kiinteistöveron alennukset ja Kemijärven lämmön ja veden sekä Koillis-Lapin Sähkön hinnan alennukset ovat esityksenä edellä perustellun mukaisesti mahdoton toteuttaa.
Kaupunkistrategiaan kirjattavat asiat tulevat ajankohtaiseksi strategian päivityksen yhteydessä ja siinä työssä on hyvä ottaa huomioon valtuustoaloitteessa esitetty kirjaus, että Kemijärven kaupunki on Suomen hienoin ja asukkaiden kannalta edullisin paikka elää / Kemijärvi - Suomen asukasystävällisin kaupunki.
Valmistelija Talous- ja kehittämisjohtaja Tuula Kuvaja, puh. 040 730 0236
Esittelijä Kaupunginjohtaja Rantanen Atte Kemijärvi
Päätösehdotus Kaupunginhallitus toteaa kaupunginvaltuustolle, että valtuustoaloitteessa esitetyt asiat ovat tulleet kaikilta osin selvitetyiksi ja esittää tämän perusteella, että valtuusto toteaa valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös Paula Alatalo esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun. Esitystä ei kannatettu.
Päätösehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |