RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.kemijarvi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 26.08.2024/Pykälä 245
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
VR-Yhtymä Oyj:n päiväjunapilotti
KH 26.08.2024 § 245
435/08.01.00/2024
Itä-Lapin kuntayhtymän, VR:n ja liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) edustajat ovat neuvotelleet junan lisävuorosta Kemiijärvelle. Toimivaltainen viranomainen junavuorojen hankintaan on LVM, jonka olemassa olevaan ostoliikennesopimukseen lisättäisiin nyt neuvotelluilla viikoilla perjantaisin saapuvan iltajunan ja lauantai lähtevän aamujunan lisävuorot.
Näin Kemijärven junatarjonnaksi syntyisi kaksi päiväjunavuoroa Kemijärvelle:
. uusi iltajuna (Helsinki-Oulu-) Rovaniemi-Kemijärvi; osuus Oulu-Rovaniemi jo nykyisin LVM:n ostoliikennettä
. uusi aamujuna Kemijärvi-Rovaniemi (-Oulu-Helsinki); osuus Rovaniemi-Oulu jo nykyisin LVM:n ostoliikennettä
Nykyinen yöjunapari Kemijärvi-Rovaniemi-Helsinki ja takaisin jatkaisi normaalisti.
Päiväjunapilotin aloittaminen edellyttää lisärahoitusta. Vastaava lisärahoitusmalli on 15.8.2022 alkaen ollut käytössä Tampereen seudulla. Tampereen seudun lisärahoitussopimuksessa kuntien rahoitusosuus pienenee sen mukaan, paljonko VR kerää uusilta vuoroilta lipputuloja.
Liikennöintiviikoiksi on suunniteltu joulukuusta 2024 alkaen vuoden
ajaksi seuraavat joulun, hiihtolomien, pääsisäisen, kesälomakauden,
ruskan ja syyslomien viikot
. viikot 51-52 vuonna 2024
. viikot 1, 7-10, 15-16, 27-30, 36-38 ja 41-42 vuonna 2025
. yhteensä 18 viikkoa eli 18 saapuvaa ja 18 lähtevää junavuoroa
Jäsenkuntien maksuosuudet on neuvoteltu jakautuvan seuraavasti:
Kustannukset 2024 |
|
| Kustannukset 2025 |
| ||
| osuus% | Summa € |
|
| osuus% | Summa € |
Kemijärvi | 50 | 2000 |
| Kemijärvi | 50 | 16000 |
Salla | 20 | 800 |
| Salla | 20 | 6400 |
Pelkosenniemi | 20 | 800 |
| Pelkosenniemi | 20 | 6400 |
Savukoski | 8 | 320 |
| Savukoski | 8 | 2560 |
Posio | 2 | 80 |
| Posio | 2 | 640 |
Yhteensä | 100 | 4000 |
| Yhteensä | 100 | 32000 |
Kuntien rahoitusosuus pienenee sen mukaan, paljonko VR kerää uusilta vuoroilta lipputuloja.
Itä-lapin kuntayhtymän yhtymähallitus päätti 16.8.2024 § 49 esittää, että päiväjunapilottia koskeva sopimus VR:n kanssa käsitellään jäsenkunnissa ja että kokeilua varten jäsenkunnat varaisivat yllä olevien taulukoiden mukaiset maksuosuudet vuosille 2024 ja 2025.
Liitteenä 8 on luonnos Itä-Lapin kuntien ja VR-Yhtymä Oyj:n kesken tehtävästä sopimuksesta, jolla rahoitetaan Kemijärven lisäjunavuoropilotti. Sopimus pitää sisällään optiomahdollisuuden, jonka mukaan sopimusta voidaan jatkaa enintään yhtäsuurella liikennemäärällä joulukuusta 2025 eteenpäin. Oheisena kaupunginhallitukselle tiedoksi VR:n esitysdiat asiasta.
Valmistelija Vt. kaupunginjohtaja Marjo Säärelä, 040 568 2130
Esittelijä Vt. kaupunginjohtaja Säärelä Marjo Kemijärvi
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää:
1. hyväksyä omalta osaltaan Itä-Lapin kuntien ja VR-Yhtymä Oyj:n kesken tehtävän sopimuksen Kemijärven lisäjunavuoropilotin rahoituksesta liitteen 8 mukaisesti. Sopimukseen voidaan tehdä teknisluonteisia tarkistuksia ja
2. sitoutua Kemijärven kaupungin maksuosuuteen 2 000 euroa vuodelta 2024 ja varata vuodelle 2025 talousarvioon 16 000 euron maksuosuuden joukkoliikenteeseen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
----
Ky 34 §
Kuntayhtymän johtoryhmä tapasi 23.3.2024 Pyhätunturilla VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukaisen. VR on tehnyt avauksen toisesta junavuorosta Kemijärvelle. Teknisesti voisi samalla päiväjunakalustolla, joka nykyisin yöpyy Rovaniemellä, jatkaa junavuoro Kemijärvelle asti ja aamulla takaisin. Tapaamisen jälkeen pidettiin Itä-Lapin kuntien matkailun edustajien kanssa vielä asiasta palaveri 5.4.2024.
Edunvalvontamatkalla Helsingissä 25.4.2024 kuntajohtajat ja kuntien hallitusten puheenjohtajat tapasivat uudestaan VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukaisen ja keskustelivat tarkemmin ostoliikenteen lisävuorosta Kemijärvelle.
Ehdotus päiväjunavuorolle:
. Lähtö Helsingistä perjantaina klo 12.24, Oulusta klo 18.00. Perillä Kemijärvellä noin klo 21.45. Paluulähtö Kemijärveltä lauantaina aamuna klo 7.40. Oulussa klo 11.50 ja Helsingissä klo 17.35.
. Hiihtosesongin huippuviikkoina rahoitustarve viikonloppuna noin 1000-2000 € per vuoropari. Kuntien rahoitusosuus pienenee sen mukaan, paljonko VR kerää uusilta vuoroilta lipputuloja.
. Kokeilun voisi toteuttaa esim. ruska-aikaan, talvisesonkina sekä heinäkuussa.
Jos päiväjunapilotti toteutettaisiin esim. vuonna 2024 viikkoina 39,40, 42, 43, 49-52 ja vuonna 2025 viikkoina 1,7-10,16, 27-30 hinta-arvio olisi enimmillään 36000€. Kustannusten jako seuraavasti:
Kustannukset 2024 |
|
| Kustannukset 2025 |
| ||
| osuus% | Summa € |
|
| osuus% | Summa € |
Kemijärvi | 50 | 8000 |
| Kemijärvi | 50 | 10000 |
Salla | 20 | 3200 |
| Salla | 20 | 4000 |
Pelkosenniemi | 20 | 3200 |
| Pelkosenniemi | 20 | 4000 |
Savukoski | 8 | 1280 |
| Savukoski | 8 | 1600 |
Posio | 2 | 320 |
| Posio | 2 | 400 |
Yhteensä | 100 | 16000 |
| Yhteensä | 100 | 20000 |
Esityslistan liitteenä nro 2 on 25.4.2024 edunvalvontamatkalla saatu VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukaisen esittelemä aineisto.
Kuntayhtymän johtajan esitys: Yhtymähallitus päättää, että esittelytekstin mukaisesti neuvotellaan sopimus päiväjunapilotista VR:n kanssa. Neuvottelut VR:n kanssa käydään Itä-Lapin kuntayhtymän johtajan ja Itä-Lapin kuntajohtajien kesken. Yhtymähallitus esittää jäsenkunnilleen yllä olevien taulukoiden mukaista kustannusten jakoa vuosille 2024 ja 2025.
Päätös: Yhtymähallitus päätti palauttaa asian jatkovalmisteluun.
Ky 49 §
Juna-asiasta käydään neuvottelut 13.8.2024 VR:n ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Neuvotteluista saatu tieto tuodaan kokoukseen ja päätösesitys annetaan kokouksessa.
Neuvottelut päiväjunapilotista pidettiin 13.8.2024 Teamsillä. Neuvotteluissa sovittiin, että VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen toimittaa kokoukseen alustavan sopimusluonnoksen, jossa päiväjunapilotti toteutettaisiin vuonna 2024 viikoilla 51 ja 52 ja vuonna 2025 viikkoina 1, 7-10, 15-16, 27-30, 36-38 ja 41-42. Vuonna 2024 kokeilussa olisi 2 vuoroparia ja vuonna 2025 16 vuoroparia. Yhteensä pilottikokeilu koostuisi 18 vuoroparista, jonka hinta-arvio kunnille olisi enimmillään 36.000 €.
Kustannukset 2024 |
|
| Kustannukset 2025 |
| ||
| osuus% | Summa € |
|
| osuus% | Summa € |
Kemijärvi | 50 | 2000 |
| Kemijärvi | 50 | 16000 |
Salla | 20 | 800 |
| Salla | 20 | 6400 |
Pelkosenniemi | 20 | 800 |
| Pelkosenniemi | 20 | 6400 |
Savukoski | 8 | 320 |
| Savukoski | 8 | 2560 |
Posio | 2 | 80 |
| Posio | 2 | 640 |
Yhteensä | 100 | 4000 |
| Yhteensä | 100 | 32000 |
Kuntayhtymän johtajan esitys: Yhtymähallitus esittää, että päiväjunapilottia koskeva sopimus VR:n kanssa käsitellään jäsenkunnissa ja että kokeilua varten jäsenkunnat varaisivat yllä olevien taulukoiden mukaiset maksuosuudet vuosille 2024 ja 2025.
Päätös: Hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |